Een PPL (Private Pilot License) vliegbrevet halen is de eerste stap naar een hobby die enorm veel voldoening geeft. Het leren vliegen is een uitdagende bezigheid. Vliegles nemen staat garant voor ontspanning door inspanning. Er zitten enorm veel boeiende aspecten aan het zelf vliegen: Aardrijkskunde, techniek, psychologie, radio, meteorologie enz. Hierdoor zal deze hobby je nog lang na je vlieglessen blijven boeien. Voor de eerste keer alleen vliegen, “solo gaan” geeft een enorme kick en zal uiteindelijk leiden tot het felbegeerde “Private Pilot License” ofwel je PPL vliegbrevet.
Een PPL vliegbrevet is dus als het ware je paspoort om de lucht in te gaan en je kunt hier later nog vele brevetten en ratings aan toevoegen tot uiteindelijk zelfs het verkeersvliegers brevet. Dit in tegenstelling tot het LAPL (Light aircraft Pilot license) of het RPL (Recreational Pilot License) Wij als flight academy vinden de toegevoegde waarde van deze vliegbrevetten dan ook onvoldoende voor de student terwijl de kosten en inspanningen vrijwel gelijk zijn.
- EASA-PPL
- Manier van lesgeven
- Private Pilot vliegbrevet (EASA-PPL) training overzicht
- Prijzen
- Mogelijke volgende stappen
- Contact
- Hoe te beginnen ?
EASA-PPL
Met een EASA-PPL brevet mag je in Europa, Amerika en in de meeste andere landen vliegen en dit papiertje is daarom een waardevol bezit. Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = high performance aircraft) certificaat en een typerating op de betreffende jet of turboprop heeft. Er mag vervolgens geen sprake zijn van een vergoeding hoger dan kostendeling of van handelen in opdracht van derden.
Voor het vliegen zonder zicht zijn tevens een Instrument Rating en/of een Nachtkwalificatie vereist.Uiteraard zijn al onze vliegopleidingen EASA erkend. Je zult je wel afvragen wat al die afkortingen betekenen. EASA staat voor de European Aviation Safety Agency en dit Europese orgaan regelt het civiele luchtvaartgebeuren van de meeste Europese lidstaten en zelfs die daarbuiten zoals b.v. Turkije en Zwitserland. Deze organisatie heeft o.a. alle brevetten en opleidingseisen in heel Europa gelijk getrokken. In Nederland zijn het ministerie van Leefomgeving en Transport IlenT, (Inspectie verkeer en waterstaat) en KIWA register verantwoordelijk. Zij zullen op termijn een onderdeel worden van EASA.
Manier van lesgeven
Onze vliegschool legt grote nadruk op een prettige wijze van lesgeven zonder arrogantie of onnodige haast. Bij ons ben je naast student ook klant! Onze gekwalificeerde vlieginstructeurs hebben dus de expertise, het geduld en vooral de sociale vaardigheden om je de vliegopleiding op een prettige manier te laten doorlopen middels een gestructureerd lesprogramma bestaande uit ground school, briefings en vlieglessen.
Je vlieginstructeur loodst je op een professionele wijze door je PPL vliegopleiding in een tempo dat bij je past. Ook zal hij je veel waardevolle tips geven over de meest efficiënte wijze van studeren zodat je het PPL vliegbrevet zult halen op de snelste en goedkoopst mogelijke wijze. Kijk op “waarom EFA?” om kennis te nemen van de andere argumenten voor een vliegopleiding bij ExecutiveFlight.
Private Pilot vliegbrevet (EASA-PPL) training overzicht
- EASA class 2 medical
- 45 uur vlucht (minimaal), waarvan 25 uur dual instructie, min. 10 uur solo met min.5 uur overland navigatie en 3 uur
- Instrument vliegen.
- Theorie opleiding op de dinsdagavond in Meer bij Breda
- 9 PPL theorie examens
- Een English Language Proficiency Endorsment certificate of LPE
- Een R/T license is bij ons volgens EASA niet meer nodig. Wel bij andere NL vliegscholen! en dit vergt elders dus ook weer een hele extra cursus en examen.
- Een solo cross country vlucht met een landing op twee vliegvelden terwijl 150 nautische mijlen worden afgelegd.
- Praktijk examen met examinator
De duur van de opleiding tot privépiloot is door onze instructeurs geheel flexibel aan te passen aan je beschikbaarheid, budget en ingangsniveau. Je bepaalt zelf wanneer je vliegt, brieft of de theorie bijwoont. De doorlooptijd varieert van 1 maand (on campus crash course) tot een jaar voor mensen die het rustig aan willen doen en 1 keer per week/ 2 weken vliegen.
Bedenk wel dat de maximale absorptiecapaciteit van de meeste mensen beperkt is tot 2 a 3 vlieglessen per dag van 1 tot 1.5 uur en de bijbehorende (de)briefings en de PPL theorie studie. Aan de andere kant dien je ervoor te zorgen dat je regelmatig vliegt en minimaal een keer per 2 weken vliegles neemt omdat je anders bijna een heel lesuur nodig hebt om weer “up to speed” te komen wat je vliegopleiding onnodig langer en duurder maakt…
Prijzen
We hebben er alles aan gedaan om de prijzen van de vlieglessen voor het PPL vliegbrevet zo laag mogelijk te houden hebben. De link beneden aan deze pagina brengt je bij onze transparante en volledige “all-in”prijslijst.
PRIVATE PILOT (PPL ) | |
---|---|
PC (E)books PPL (7) IPAD, Kindle | 190 |
Classroom course PPL theory | 920 |
Overhead & Administration | 527 |
(Long) Briefings 6 hrs | 240 |
Dual flight training 30 hrs with instructor | 5,454 |
10 hrs solo flight | 1,308 |
5 uur Simulator FNTPII with instructor* *SIM only available in Charleroi | 628 |
Skilltest 1.5 hr flight | 196 |
Misc. Cost (LPE+RAAC) | 242 |
PPL ACTION REBATE* | -1450 |
*For students that start a full PPL course during the actionperiod 1-6-2014 until 1-6-2015. Rebate will be given after PPL license is obtained. Other conditions apply. | |
total | 8,255 |
VAT | 1,733 |
TOTAL PRIVATE PILOT LICENSE (PPL)* | 9,988 |
*(all incl. except pilot supplies/books, government charges, extra req. flights & outlandings) |
Mogelijke volgende stappen na je PPL vliegbrevet
Na het behalen van je PPL zijn de Instrument Rating of de Nachtkwalificatie nuttige en leerzame uitbreidingen.
Meer informatie?
Neem vrijblijvend contact met ons om voor een intake waar we in alle rust de mogelijkheden voor het behalen van je PPL of ATPL vliegbrevet kunnen bespreken.
This post is also available in: Engels
Volg ons